Simson komplett verseny tuning
Molnr Gbor 2002-09-24
Az S 51-es Simson motor "utcai" tuningjnak kzlse utn most a versenyvltozat kialaktsval foglalkozunk. A leirt talakits hatsra a jrm elveszti alkalmassgt kzti hasznlatra, sportclokra viszont annl jobb lesz.
Az eredeti felmlo keresztmetszet megnvelse
Elljrban annyit, hogy az ismertetsre kerlo tuningra csak a motorszerelsben jrtas emberek vllakozzanak. Aki vgrehajtja ezt az talakitst, szmitson r, hogy egy kicsit jra kell tanulni a motorozst: a motornak megszunik az a kpessge, hogy csaknem alalpjratrl el lehet vele indulni, 7-8000-es fordulatszm alatt nem hasznlhat, efelett viszont igen kemnyen hz. Ebbol kvetkezoen a gp nem vrosi forgalomra val, hanem kizrlag versenyzsre. A sztszeds s a gondos tiszttsok utn hozzltunk a forgattyshz megmunklshoz. Motorunk ngyfelmlos lesz, ezrt a motortvnyben ptfelmloket kell kialakitani. Ezeket a rajzon satirozs jelli, a gyri felmlok bovitst pedig kettos vonalkzs. A ptfelmlok a forgattyshz tetejtol lefel 15 milimterrel kezdodjenek, eleinte kisebb, majd fokozatosan bovlo keresztmetszettel. A fokozatos kezdsre azrt van szksg, nehogy a csatornk az ntvnyfalon tszakadjanak a gyjts, illetve a tengelykapcsol fel. Az leket az ramlsi irnynak megfeleloen gondosan trjk le az ellenlls cskkentse rdekben. Ellenoriztessk a fotengely futst, szksg esetn centiroztassuk ki. A sonkkban lelo 20-as furatokat beragasztott parafadugkkal zrjuk le. Tekintettel a fokozott ignybevtelre, SKF vagy FAG C4-es fotengelycsapgyat szereljnk be, termszetesen elozoleg 100-150 fokra felmelegtve a hzat. Mdositsokra van szksg az erotvitelen is. A megnvekedett forgatnyomatk csszsmentes tvitele cljbl a kuplungot meg kell erositeni, a legegyszerubben eggyel tbb fmtrcsa beszerelsvel. Ha nem elg, akkor egy plussz muanyag trcsa is szksges. A kuplungkosarat abronccsal vesszk krl, nehogy sztnyiljon. Knnyitsl ki lehet furklni az ntvnyt, gyelve az egyenletes furatosztsra (kiegyenslyozs!). Ha a blokk hromsebessges volt, felttlenl t kell alakitani ngysebessgesre. Ehhez egysgcsomag tbb vltozatban kaphat, a beszrels hzilag vagy muhelyben trtnhet. A "spci" henger kszitst, a gyjts talakitst s a kipufogmretezst ksobb kzljk.
A hengerpersely
A tervezett talaktshoz az alumnium hengertestbol a hengerperselyt ki kell nyomni. Ennek rdekben melegtsk fel a hengert kb 200-250 fokra s 2 darab fatuskt feltmasztva megfelelo kito szerszmmal ssk ki a hvelyt. Vigyzat, knnyen trik! A kevesebb tuningolsi gyakorlattal rendelkezoknek ajnlom, hogy szerezzenek be egy rossz hengerperselyt. A klso tmrojbol esztergljunk le 0,2 mm-t , gy hidegen is ki-be rakhat az alumnium hengertestbe. Ezen a ksrleti hengerperselyen kpezzk ki a rajz szerinti csatornkat.
Persze a rutinosabb tuning-muvszek" azonnal kezdhetik az igazi hvelyen a munklkodst. Fontos szempont, hogy a ptfelmlok irnyt gy alaktsuk ki, hogy a beraml gz kiss felfel, kb. 30 fokos szg alatt csapdjon a hts hengerfal mentn a hengerfej fel. A gyri felmloket igaztsuk ki a rajz szerinti formra, de itt a felmlo felso le csak kb. 5 fokot emelkedjen. A szv- s a kipufognyls mreteit csak elonagyolni clszeru, mert azok a persely behelyezse utn is jl hozzfrhetok. Ezutn helyezznk pontosan kiszabott rajzlapot a hvely klso palstjra s ujjunkkal nyomkodjuk meg a csatornk krnykt. A levett rajzlapon ott lesz a hengerhvely kitertett palstja.
Az alumnium hengertest megmunklsa
Az elksztett sablont az alumnium hengertestbe helyezve trajzoljuk a csatornk pontos helyt. Ez szolgl tmpontul foknt a felmlo csatornk pontos tallkozshoz a hvely s az alumnium test kztt. Ennek rtelmben marjuk ki a ptfelmloket a rajz s a sablon szerint. figyeljnk arra, hogy a csatorna t ne szakadjon, vagy a mar t ne ugorjon a szvcsatornba. A csatornkat a gzrmls szempontjbl idelis ven vezessk annak rdekben, hogy az raml gz lehetoleg a csatorna teljes keresztmetszett kihasznlja. A gyri felmlo bovtsnl is gyeljnk arra, hogy kb. 3 mm megmaradjon tmto-felfekvo fellet cljra. A hengertalp megegyezik az elozo szmunkban kzlt motorhzhenger csatlakozs rajzval. A pontos illeszkedsek rdekben clszeru mindkt motorhzflre felprblni az talaktott alumnium hengertmbt s az esetleges eltrseket, belg leket lemunklni, sszeilleszteni. Az tmlo csatornk elkszltvel ttrhetnk a szv- vagy bemlo csatorna kikpzsre. Ezt tbb lpcsoben tudjuk elvgezni. Furszeljk le tobol a szvcsvet, majd marjuk le tovbb a bordkkal egytt a rajz szerint mindaddig, amg sszefggo sk felletet nem kapunk. Erre a sk felletre fogjuk felhzatni a rajz szerint kimunklt szvcsvet is magba foglal kzdarabot. A szvcso furatt ajnlatos csak 18 mm tmrore elonagyolni, mert felszerelt llapotban kell kimarni, sszedolgozni a majdnem szgletes szvrs s a 23 mm tmroju szvcso kztti tmenetet. A kzdarab felhzatshoz frjunk a rajz szerint 2 darab 12,5 mm tmroju furatot a bordkon t, amibe a keresztben menetes rudak kerlnek. Flrertsek elkerlse rdekben elore kell bocstani, hogy a tervezett MZ 125-s porlaszt nem kzvetlenl a kzdarabon kikpzett 35 mm tmroju szvcsore kerl, hanem a vrhat rezonancia miatt gumicsovel fog csatlakozni a, szvcsohz.
A hengerpersely visszaheIyezse, utmunklatok
Amikor a hvely s az alumnium hengertest megmunklsval, lesorjzsval elkszltnk, ismt fel kell melegteni a hengertestet,a hvelyt pedig le kell huteni. Egy gyors mozdulattal helyre kell tenni a hengerhvelyt gy, hogy a csatornk jl illeszkedjenek. Az illeszkedsi hibkat, belg leket, sarkokat, a ptfelmloknl lvo hengerszoknyt le kell munklni. Az ilyen hibk feldertsre kivlan alkalmas egy fogorvosi tkr. A hibk kijavtsra melegen meghajltott tureszelok, apr fazonmark, Bosch-kszruk szksgesek. A szv- s a kipufognyls kialaktshoz, az alumnium szvcsonk felbovtshez vastagabb, erosebb marszerszmot hasznlhatunk. A kipufogcsonk felmarst fokozott vatossggal vgezzk. Termszetesen clszeru lenne a kipufog-csatorna keresztmetszett jl megnvelni, de ennek hatrt szab a csonk falvastagsga. Teht gyeljnk a biztonsgos falvastagsg megtartsra mert klnben a csonk letrhet. Ennek kivdse rdekben a kipufogcsonk tvt clszeru megerosteni, krlhegeszteni.
A csatornk finomtsa utn a hengerperselyt - llapottl fggetlenl - meg kell frni. A henger s a dugatty kztti illesztsi hzag a bejratsi trelemtol fggoen 0,03-0,04 mm legyen (gyri dugattyval). A hengerfrs utn a csatornk leit kb. R= 1-re kerektsk le a dugatty szoknyjnak beakadsa, illetve a gyurutrs elkerlse rdekben. A dugattygyuruk felso leit a felszerels elott szintn csiszoljuk le. A dugatty szoknyjt nem clszeru lervidteni, mert a rvid dugatty igen hajlamos blogatsra, csrgsre. A porlasztrl, a hengerfejrol, a kipufogrendszerrol s a gyjtsrl szl tudnivalkat a folytatsban kzljk.
Motorunkhoz az MZ 125-s porlasztjt hasznljuk, ami gumicsovel csatlakozik az alumnium kzdarab 35 mm tmroju szvcsonkjhoz. A rvnylsmentes gzramls rdekben a porlaszt nyakba a gyri szvcsonek megfelelo, 29 x 22 x 20 mm mretu olajll gumicsvet, vagy textil-bakelitbol kieszterglt bettet kell behelyezni. Amennyiben a szvcso hossznak vltoztatsval akarjuk megkeresni az idelis fordulatszm-tartomnyt, akkor ilyen bettbol klnbzo hosszsgakat clszeru kszteni a ksrletezshez. A porlasztt az alumnium kzdarab 35 mm tmroju csonkjval sszekto gumicsvet mindkt vgn AWAB bilinccsel kell rgzteni. A porlaszt altmasztsra olajll gumipogcst hasznljunk. A porlaszt belltst minden esetben nagyobb fvkval kezdjk (p1. 95-s) s a motor nmi jratsa utn prblkozzunk csak kisebbel. A fvka mrett addig cskkentsk, amg a motor jrsa a felso tartomnyban ki nem tisztul. Kzben fokozottan gyeljnk arra, hogy a dugatty mg vletlenl se szoruljon meg. zemanyagknt 1:20 olajbenzin keverket kell hasznlni. Olajbl mindenkppen j minosgu nyugati kttemu olajat, benzinbol 98-as oktnszmt keverjnk ssze.
A versenykipufog mretezett rajza. Kztra nem hasznlhat!
A hengerfejbol kb. 1-1,5 mm-t esztergljunk le, majd utna kell igaztani a dugattytetot kveto rdiuszt is. A dugattyeteto s a hengerfej kztt felso holt-pontban kb. 1 mm hzag maradjon. Ezt egy darabka gyants forrasztnnal tudjuk ellenorizni az ndarab sszenyomdsa ltal. Mivel motorunk zemi fordulatszma kb., 10 000 fordulat/perc krl lesz, a gyri lendkerkmgnestol meg kell szabadulni. Amennyiben plyagpknt fogjuk hasznlni a motort, a dolog egyszerubb, mert nincs szksg vilgtsra. Ebben az esetben akkumultoros gyjtst alakthatunk ki. Egy lendkerkmgnes agyrsznek felhasznlsval, esetleg dupla megszaktrugval lltsunk ssze hagyomnyos akkumultoros gyjtst. A megszakt cssz felletnek fokozott ignybevtele miatt a keno filcet itassuk t ,,Fimol"-lal. A megemelt surtsnek megfeleloen az idelis elogyjts mrtkt ksrletezssel kb. 1,2-1,5 mm-re lltsuk be.
Mdostott henger, a szvcsonk rgztsre szolgl csappal.
Abban az esetben, ha mgis szeretnnk sttben is hasznlni motorunkat, teht vilgtsra is szksgnk van, nmi talaktssal a Babetta elektromos berendezst is felhasznlhatjuk. A Babetta gyjtsrl megoszlanak a vlemnyek, mind a megbzhatsg, mind a fordulatszmturs tekintetben. Sajt kialakts enduro motoromon a vilgtst, az akku tltst s a gyjtst is (10 000 krli fordulatszmon) ez a rendszer szolgltatja. A kttemu motor kipufogrendszere az gstr gyors kirtst szolglja, de meg kell akadlyoznia, hogy a felmlo friss gzok a hengert elhagyjk. A gyors kirtst a kipufogdob diffzorra segti elo, a friss gzok visszatartst pedig a konfzorrl visszaverodo nyomshullm vgzi. A reflexhullmok fenntartsa rdekben a diffzor s a konfzor kz hengeres szakaszt ajnlatos behelyezni. Kipufognak 32 mm tmroju csvet hasznljunk, ez rugs rgztssel ppen felcsszik a Simson megreszelt kipufogcsonkjra. A cso hajltsakor, vagy darabokbl trtno sszehegesztsekor gyeljnk arra, hogy a kb. 500 m/s sebessggel kiraml kipufoggzokat ne akadlyozza. A kipufogcsvet a tengely vonalban mrve kb., 180 mm hosszsgra alaktsuk ki, s hegesztssel rgztsk a kipufogdobhoz. Most hegesszk fel a csore a rgzto rugk beakasztsra szolgl fleket is. Az brn egy kiksrletezett, idelis kipufogrendszer lthat, ami kb. 10000 fordulat/perc tartomnyban segt leadni motorunknak a maximlis teljestmnyt.
Tuningolnicsak megfelelokrlmnyek kztt rdemes. Akinek valami hinyzik, inkbb forduljon szakmuhelyhez!
Hangtomptsra a kb. 55 mm tmroju, 180 mm hosszsg filter szolgl. A vgcso bortott rszt surun frjuk t 4 mm tmroju frval, majd a felszerelt filtert tmjk meg "isolit-gyapottal" s zrjuk le fedolemezzel A fedolemez bonthat legyen, mert az isolit-gyapotot elkormozds esetn cserlni kell.
Jrats-beszablyozs-kirtkels
A gyri versenymotorok ltalban nem ignyelnek hosszabb bejratst. Mi ennek ellenre javasoljuk, hogy a versenyclra talaktott Simsont trelemmel jrassk be, mieltt a startvonalra toljk.

Bejratsra ksz llapotban a mestermunka
A bejratshoz Agip 2 t, vagy Castrol Super Tt, esetleg R 51 G tpus olaj s szuper benzin 1: 20 arny keverkt hasznljuk. A motort eloszr alacsony hortku (225-s) gyertyval 2-3 rn keresztl ajnlatos helyben elojratni. Az elso kilomtereket huvs idoben, kevesebb terhelssel, vltoz fordulatszmon (7-10000/min) tegyk meg. llyenkor 240-260-as hortku gyjtgyertyt hasznljunk. 50-100 km utn mr prblkozhatunk rvid kiforgatsokkal (maximum 8-11000 ford/perc) kzben figyeljk motorunk benzinignyt, melyet a gyertya sznbol lthatunk. Szksg esetn lltsunk a porlasztn, ha kell cserljnk fvkkat. Nagyon gyeljnk arra, hogy kello mennyisgu zemanyagot juttassunk a hengerbe, mert az biztostja a huts egy rszt s a kens teljes egszt. A gyakorlat azt bizonytja, hogy 90-100-as fofvka ltja el legjobban ezt a feladatot.

Teljes gzzal 4. sebessgben, 75 kg-os tesztpiltval.
Az ltalunk ksztett pldny bejratsa alatt a porlasztn mdostst kellett vgrehajtani. Az szhz szuszog nylsa eredetileg a henger fel es oldalon van. Mivel a porlasztt a csatlakoztats rdekben meg kellett dnteni, a benzinszint a henger fel es oldalon megemelkedett s a nylson kifolyt az zemanyag. Ezrt ezt a nylst bedugztuk s j szuszogt frtunk egy magasabb pontra, az alapjrati lltcsavar al. A dnttt porlaszt miatt ajnlatos minden lellskor elzrni a benzincsapot, nehogy benzin folyhasson a forgattyshzba, ha esetleg felakad az szt. Mivel gpnk nem sorozatban gyrtott versenymotor, hanem egyedi darab, clszer ellenrizni, hogyan viselkedett, milyen mrtkben kopott, jrdott be a prbat sorn. Ennek rdekben vegyk le a hengert s vessk alapos vizsglat al. Valszn, hogy sok rdekes dolgot figyelhetnk meg az el- jratott henger palstjn, illetve a dugattyn. Ksrleteink ugyanis bizonytottk, hogy a 4 felmls hengertestnek a hvelyre gyakorolt sszeszort hatsa a sok reg miatt a csatornk krnykn lecskken. Ebbl kvetkezik, hogy a hengerpersely als rsze a melegeds hatsra kevsb tgul, mint a fels rsz, gy a dugatty az als holtpont krnykn szorosabban jr a hengerben, vagyis a megragads veszlye itt nagyobb. Gyakran tapasztaltuk, hogy a hengerpersely szoknyja a blints irnyban sszemegy. Ez a hiba a hengerpalst als rsznek a tlzott kifnyesedsrol ismerheto fel, de furatmr muszerrel ellenrizhet is. Ilyen esetben a deformlt felletet clszer finom polirpapirral, keresztirny kzi csiszolssal kiss utnmunklni. Ekkor ellenorizzk a dugatty futst is, mert az esetleges derkszgelsi hibt mg korriglni lehet. sszeszerels eltt ne feledkezznk meg az alkatrszek tisztra mossrl s a felfekv felletek megtiszttsrl. Egyttal elvgezhetjk az els olajcsert is. Az ajnlott vltolaj minosge: CL 60, vagy SAE 80 hajtm olaj vagy Agip Rotra. Tltsi mennyisg 4 dl, kizrlag a nv csavarig. ltalnos hiba, hogy forgs motorunk mindent sztrz, lerz. Ezrt ahol lehet, a csavarokat, anykat biztostsuk sasszeggel, drttal, szigeteloszalaggal.

A tesztels sorn kiderlt, hogy a motor a 11-12 ezret, terhels kzben is kiforogja
Ha mindezzel elkszltnk, kvetkezhet a motorunk jbli letrekeltse. Nagyon fontos, hogy csak jl elmelegtett motorral induljunk el, s ha sikerlt mindent jl belltani prblkozhatunk a teljes terhelssel is. Ilyenkor motorunk 8-12000/min kztt forogjon, mert csak ebben a fordulatszm-tartomnyban tudjuk eredmnyesen hasznlni. Ilyenkor viszont a motor zemnek megfelelen magasabb, akr 300 feletti hortk gyjtgyertyt ajnlatos becsavarni. Ennyi jtancs utn kvetkezzk a bizonyts, a motor prbja. A futprbkat, illetve a mrseket 18-20 C fok homrskleten, sk ton, szlcsendben, 1,8 bar elso, illetve 2,2 bar hts guminyomssal, tankra hajolva, ramvonalidom nlkl vgeztk. A tesztpilta slya 74 kg volt. A motor mszerei: VDO tpus sebessgrl s VDO elektronikus fordulatszmmr. A lertakbl kiderl, hogy motorunk nem trzsra, netn vrosi kzlekedsre val, s nem fog sok ezer kilomtert menni nagyjavts nlkl. De nem is ez volt a clunk hanem az, hogy sportclokra alkalmas, gyors motor elkszitsrol, annak prbirl szmoljunk be olvasinknak. Remljk, hogy sokan fognak hozz e gynyr munkhoz! grjk, hogy a motor elksztjnek s hasznljnak lenygz lmnyben lesz rsze.
|
Sebessg km/h |
Sebessgi fokozat |
Fordulatszm 1/min |
Idõ s |
Gyorsuls ll helyzetbõl |
0-60 |
I-II |
10 500 |
7 |
Gyorsuls ll helyzetbõl |
0-80 |
I-II-III |
11 200 |
13 |
Gyorsuls |
40-90 |
II-III-IV |
10 300 |
14 |
Vgsebessg |
103 |
IV |
11 500 |
|
A fenti eredmnyeket a ksrleti motor a kvetkezõ tttelekkel teljestette:
Primer tttel |
z = |
20:65 |
I. sebessg |
z = |
10:44 |
II. sebessg |
z = |
16:39 |
III. sebessg |
z = |
19:36 |
IV. sebessg |
z = |
22:34 |
Lnckerktttel |
z = |
14:34 |
A munkkhoz sok sikert kvnunk! |