simson 4 ever
modulnev
 
simson men
 
mz men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
.
 
.
 
crazy id
 
ennyien lett megnzve
Induls: 2007-01-12
 
irjon minden simsonos
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.
 
.
simson
 
tuning hzilag

Simson komplett verseny tuning

Molnr Gbor   2002-09-24



 

Az S 51-es Simson motor "utcai" tuningjnak kzlse utn most a versenyvltozat kialaktsval foglalkozunk. A leirt talakits hatsra a jrm elveszti alkalmassgt kzti hasznlatra, sportclokra viszont annl jobb lesz.


Az eredeti felmlo keresztmetszet megnvelse


Elljrban annyit, hogy az ismertetsre kerlo tuningra csak a motorszerelsben jrtas emberek vllakozzanak. Aki vgrehajtja ezt az talakitst, szmitson r, hogy egy kicsit jra kell tanulni a motorozst: a motornak megszunik az a kpessge, hogy csaknem alalpjratrl el lehet vele indulni, 7-8000-es fordulatszm alatt nem hasznlhat, efelett viszont igen kemnyen hz. Ebbol kvetkezoen a gp nem vrosi forgalomra val, hanem kizrlag versenyzsre. A sztszeds s a gondos tiszttsok utn hozzltunk a forgattyshz megmunklshoz. Motorunk ngyfelmlos lesz, ezrt a motortvnyben ptfelmloket kell kialakitani. Ezeket a rajzon satirozs jelli, a gyri felmlok bovitst pedig kettos vonalkzs. A ptfelmlok a forgattyshz tetejtol lefel 15 milimterrel kezdodjenek, eleinte kisebb, majd fokozatosan bovlo keresztmetszettel. A fokozatos kezdsre azrt van szksg, nehogy a csatornk az ntvnyfalon tszakadjanak a gyjts, illetve a tengelykapcsol fel. Az leket az ramlsi irnynak megfeleloen gondosan trjk le az ellenlls cskkentse rdekben. Ellenoriztessk a fotengely futst, szksg esetn centiroztassuk ki. A sonkkban lelo 20-as furatokat beragasztott parafadugkkal zrjuk le. Tekintettel a fokozott ignybevtelre, SKF vagy FAG C4-es fotengelycsapgyat szereljnk be, termszetesen elozoleg 100-150 fokra felmelegtve a hzat. Mdositsokra van szksg az erotvitelen is. A megnvekedett forgatnyomatk csszsmentes tvitele cljbl a kuplungot meg kell erositeni, a legegyszerubben eggyel tbb fmtrcsa beszerelsvel. Ha nem elg, akkor egy plussz muanyag trcsa is szksges. A kuplungkosarat abronccsal vesszk krl, nehogy sztnyiljon. Knnyitsl ki lehet furklni az ntvnyt, gyelve az egyenletes furatosztsra (kiegyenslyozs!). Ha a blokk hromsebessges volt, felttlenl t kell alakitani ngysebessgesre. Ehhez egysgcsomag tbb vltozatban kaphat, a beszrels hzilag vagy muhelyben trtnhet. A "spci" henger kszitst, a gyjts talakitst s a kipufogmretezst ksobb kzljk.

A hengerpersely

A tervezett talaktshoz az alumnium hengertestbol a hengerperselyt ki kell nyomni. Ennek rdekben melegtsk fel a hengert kb 200-250 fokra s 2 darab fatuskt feltmasztva megfelelo kito szerszmmal ssk ki a hvelyt. Vigyzat, knnyen trik! A kevesebb tuningolsi gyakorlattal rendelkezoknek ajnlom, hogy szerezzenek be egy rossz hengerperselyt. A klso tmrojbol esztergljunk le 0,2 mm-t , gy hidegen is ki-be rakhat az alumnium hengertestbe. Ezen a ksrleti hengerperselyen kpezzk ki a rajz szerinti csatornkat.



Persze a rutinosabb tuning-muvszek" azonnal kezdhetik az igazi hvelyen a munklkodst. Fontos szempont, hogy a ptfelmlok irnyt gy alaktsuk ki, hogy a beraml gz kiss felfel, kb. 30 fokos szg alatt csapdjon a hts hengerfal mentn a hengerfej fel. A gyri felmloket igaztsuk ki a rajz szerinti formra, de itt a felmlo felso le csak kb. 5 fokot emelkedjen. A szv- s a kipufognyls mreteit csak elonagyolni clszeru, mert azok a persely behelyezse utn is jl hozzfrhetok. Ezutn helyezznk pontosan kiszabott rajzlapot a hvely klso palstjra s ujjunkkal nyomkodjuk meg a csatornk krnykt. A levett rajzlapon ott lesz a hengerhvely kitertett palstja.


Az alumnium hengertest megmunklsa

Az elksztett sablont az alumnium hengertestbe helyezve trajzoljuk a csatornk pontos helyt. Ez szolgl tmpontul foknt a felmlo csatornk pontos tallkozshoz a hvely s az alumnium test kztt. Ennek rtelmben marjuk ki a ptfelmloket a rajz s a sablon szerint. figyeljnk arra, hogy a csatorna t ne szakadjon, vagy a mar t ne ugorjon a szvcsatornba. A csatornkat a gzrmls szempontjbl idelis ven vezessk annak rdekben, hogy az raml gz lehetoleg a csatorna teljes keresztmetszett kihasznlja. A gyri felmlo bovtsnl is gyeljnk arra, hogy kb. 3 mm megmaradjon tmto-felfekvo fellet cljra. A hengertalp megegyezik az elozo szmunkban kzlt motorhzhenger csatlakozs rajzval. A pontos illeszkedsek rdekben clszeru mindkt motorhzflre felprblni az talaktott alumnium hengertmbt s az esetleges eltrseket, belg leket lemunklni, sszeilleszteni. Az tmlo csatornk elkszltvel ttrhetnk a szv- vagy bemlo csatorna kikpzsre. Ezt tbb lpcsoben tudjuk elvgezni. Furszeljk le tobol a szvcsvet, majd marjuk le tovbb a bordkkal egytt a rajz szerint mindaddig, amg sszefggo sk felletet nem kapunk. Erre a sk felletre fogjuk felhzatni a rajz szerint kimunklt szvcsvet is magba foglal kzdarabot. A szvcso furatt ajnlatos csak 18 mm tmrore elonagyolni, mert felszerelt llapotban kell kimarni, sszedolgozni a majdnem szgletes szvrs s a 23 mm tmroju szvcso kztti tmenetet. A kzdarab felhzatshoz frjunk a rajz szerint 2 darab 12,5 mm tmroju furatot a bordkon t, amibe a keresztben menetes rudak kerlnek. Flrertsek elkerlse rdekben elore kell bocstani, hogy a tervezett MZ 125-s porlaszt nem kzvetlenl a kzdarabon kikpzett 35 mm tmroju szvcsore kerl, hanem a vrhat rezonancia miatt gumicsovel fog csatlakozni a, szvcsohz.


A hengerpersely visszaheIyezse, utmunklatok

Amikor a hvely s az alumnium hengertest megmunklsval, lesorjzsval elkszltnk, ismt fel kell melegteni a hengertestet,a hvelyt pedig le kell huteni. Egy gyors mozdulattal helyre kell tenni a hengerhvelyt gy, hogy a csatornk jl illeszkedjenek. Az illeszkedsi hibkat, belg leket, sarkokat, a ptfelmloknl lvo hengerszoknyt le kell munklni. Az ilyen hibk feldertsre kivlan alkalmas egy fogorvosi tkr. A hibk kijavtsra melegen meghajltott tureszelok, apr fazonmark, Bosch-kszruk szksgesek. A szv- s a kipufognyls kialaktshoz, az alumnium szvcsonk felbovtshez vastagabb, erosebb marszerszmot hasznlhatunk. A kipufogcsonk felmarst fokozott vatossggal vgezzk. Termszetesen clszeru lenne a kipufog-csatorna keresztmetszett jl megnvelni, de ennek hatrt szab a csonk falvastagsga. Teht gyeljnk a biztonsgos falvastagsg megtartsra mert klnben a csonk letrhet. Ennek kivdse rdekben a kipufogcsonk tvt clszeru megerosteni, krlhegeszteni.



A csatornk finomtsa utn a hengerperselyt - llapottl fggetlenl - meg kell frni. A henger s a dugatty kztti illesztsi hzag a bejratsi trelemtol fggoen 0,03-0,04 mm legyen (gyri dugattyval). A hengerfrs utn a csatornk leit kb. R= 1-re kerektsk le a dugatty szoknyjnak beakadsa, illetve a gyurutrs elkerlse rdekben. A dugattygyuruk felso leit a felszerels elott szintn csiszoljuk le. A dugatty szoknyjt nem clszeru lervidteni, mert a rvid dugatty igen hajlamos blogatsra, csrgsre. A porlasztrl, a hengerfejrol, a kipufogrendszerrol s a gyjtsrl szl tudnivalkat a folytatsban kzljk.





Motorunkhoz az MZ 125-s porlasztjt hasznljuk, ami gumicsovel csatlakozik az alumnium kzdarab 35 mm tmroju szvcsonkjhoz. A rvnylsmentes gzramls rdekben a porlaszt nyakba a gyri szvcsonek megfelelo, 29 x 22 x 20 mm mretu olajll gumicsvet, vagy textil-bakelitbol kieszterglt bettet kell behelyezni. Amennyiben a szvcso hossznak vltoztatsval akarjuk megkeresni az idelis fordulatszm-tartomnyt, akkor ilyen bettbol klnbzo hosszsgakat clszeru kszteni a ksrletezshez. A porlasztt az alumnium kzdarab 35 mm tmroju csonkjval sszekto gumicsvet mindkt vgn AWAB bilinccsel kell rgzteni. A porlaszt altmasztsra olajll gumipogcst hasznljunk. A porlaszt belltst minden esetben nagyobb fvkval kezdjk (p1. 95-s) s a motor nmi jratsa utn prblkozzunk csak kisebbel. A fvka mrett addig cskkentsk, amg a motor jrsa a felso tartomnyban ki nem tisztul. Kzben fokozottan gyeljnk arra, hogy a dugatty mg vletlenl se szoruljon meg. zemanyagknt 1:20 olajbenzin keverket kell hasznlni. Olajbl mindenkppen j minosgu nyugati kttemu olajat, benzinbol 98-as oktnszmt keverjnk ssze.



A versenykipufog mretezett rajza. Kztra nem hasznlhat!


A hengerfejbol kb. 1-1,5 mm-t esztergljunk le, majd utna kell igaztani a dugattytetot kveto rdiuszt is. A dugattyeteto s a hengerfej kztt felso holt-pontban kb. 1 mm hzag maradjon. Ezt egy darabka gyants forrasztnnal tudjuk ellenorizni az ndarab sszenyomdsa ltal. Mivel motorunk zemi fordulatszma kb., 10 000 fordulat/perc krl lesz, a gyri lendkerkmgnestol meg kell szabadulni. Amennyiben plyagpknt fogjuk hasznlni a motort, a dolog egyszerubb, mert nincs szksg vilgtsra. Ebben az esetben akkumultoros gyjtst alakthatunk ki. Egy lendkerkmgnes agyrsznek felhasznlsval, esetleg dupla megszaktrugval lltsunk ssze hagyomnyos akkumultoros gyjtst. A megszakt cssz felletnek fokozott ignybevtele miatt a keno filcet itassuk t ,,Fimol"-lal. A megemelt surtsnek megfeleloen az idelis elogyjts mrtkt ksrletezssel kb. 1,2-1,5 mm-re lltsuk be.




Mdostott henger, a szvcsonk rgztsre szolgl csappal.



Abban az esetben, ha mgis szeretnnk sttben is hasznlni motorunkat, teht vilgtsra is szksgnk van, nmi talaktssal a Babetta elektromos berendezst is felhasznlhatjuk. A Babetta gyjtsrl megoszlanak a vlemnyek, mind a megbzhatsg, mind a fordulatszmturs tekintetben. Sajt kialakts enduro motoromon a vilgtst, az akku tltst s a gyjtst is (10 000 krli fordulatszmon) ez a rendszer szolgltatja. A kttemu motor kipufogrendszere az gstr gyors kirtst szolglja, de meg kell akadlyoznia, hogy a felmlo friss gzok a hengert elhagyjk. A gyors kirtst a kipufogdob diffzorra segti elo, a friss gzok visszatartst pedig a konfzorrl visszaverodo nyomshullm vgzi. A reflexhullmok fenntartsa rdekben a diffzor s a konfzor kz hengeres szakaszt ajnlatos behelyezni. Kipufognak 32 mm tmroju csvet hasznljunk, ez rugs rgztssel ppen felcsszik a Simson megreszelt kipufogcsonkjra. A cso hajltsakor, vagy darabokbl trtno sszehegesztsekor gyeljnk arra, hogy a kb. 500 m/s sebessggel kiraml kipufoggzokat ne akadlyozza. A kipufogcsvet a tengely vonalban mrve kb., 180 mm hosszsgra alaktsuk ki, s hegesztssel rgztsk a kipufogdobhoz. Most hegesszk fel a csore a rgzto rugk beakasztsra szolgl fleket is. Az brn egy kiksrletezett, idelis kipufogrendszer lthat, ami kb. 10000 fordulat/perc tartomnyban segt leadni motorunknak a maximlis teljestmnyt.




Tuningolnicsak megfelelokrlmnyek kztt rdemes. Akinek valami hinyzik, inkbb forduljon szakmuhelyhez!



Hangtomptsra a kb. 55 mm tmroju, 180 mm hosszsg filter szolgl. A vgcso bortott rszt surun frjuk t 4 mm tmroju frval, majd a felszerelt filtert tmjk meg "isolit-gyapottal" s zrjuk le fedolemezzel A fedolemez bonthat legyen, mert az isolit-gyapotot elkormozds esetn cserlni kell.

Jrats-beszablyozs-kirtkels


A gyri versenymotorok ltalban nem ignyelnek hosszabb bejratst. Mi ennek ellenre javasoljuk, hogy a versenyclra talaktott Simsont trelemmel jrassk be, mieltt a startvonalra toljk.





Bejratsra ksz llapotban a mestermunka



A bejratshoz Agip 2 t, vagy Castrol Super Tt, esetleg R 51 G tpus olaj s szuper benzin 1: 20 arny keverkt hasznljuk. A motort eloszr alacsony hortku (225-s) gyertyval 2-3 rn keresztl ajnlatos helyben elojratni. Az elso kilomtereket huvs idoben, kevesebb terhelssel, vltoz fordulatszmon (7-10000/min) tegyk meg. llyenkor 240-260-as hortku gyjtgyertyt hasznljunk. 50-100 km utn mr prblkozhatunk rvid kiforgatsokkal (maximum 8-11000 ford/perc) kzben figyeljk motorunk benzinignyt, melyet a gyertya sznbol lthatunk. Szksg esetn lltsunk a porlasztn, ha kell cserljnk fvkkat. Nagyon gyeljnk arra, hogy kello mennyisgu zemanyagot juttassunk a hengerbe, mert az biztostja a huts egy rszt s a kens teljes egszt. A gyakorlat azt bizonytja, hogy 90-100-as fofvka ltja el legjobban ezt a feladatot.


Teljes gzzal 4. sebessgben, 75 kg-os tesztpiltval.



Az ltalunk ksztett pldny bejratsa alatt a porlasztn mdostst kellett vgrehajtani. Az szhz szuszog nylsa eredetileg a henger fel es oldalon van. Mivel a porlasztt a csatlakoztats rdekben meg kellett dnteni, a benzinszint a henger fel es oldalon megemelkedett s a nylson kifolyt az zemanyag. Ezrt ezt a nylst bedugztuk s j szuszogt frtunk egy magasabb pontra, az alapjrati lltcsavar al. A dnttt porlaszt miatt ajnlatos minden lellskor elzrni a benzincsapot, nehogy benzin folyhasson a forgattyshzba, ha esetleg felakad az szt. Mivel gpnk nem sorozatban gyrtott versenymotor, hanem egyedi darab, clszer ellenrizni, hogyan viselkedett, milyen mrtkben kopott, jrdott be a prbat sorn. Ennek rdekben vegyk le a hengert s vessk alapos vizsglat al. Valszn, hogy sok rdekes dolgot figyelhetnk meg az el- jratott henger palstjn, illetve a dugattyn. Ksrleteink ugyanis bizonytottk, hogy a 4 felmls hengertestnek a hvelyre gyakorolt sszeszort hatsa a sok reg miatt a csatornk krnykn lecskken. Ebbl kvetkezik, hogy a hengerpersely als rsze a melegeds hatsra kevsb tgul, mint a fels rsz, gy a dugatty az als holtpont krnykn szorosabban jr a hengerben, vagyis a megragads veszlye itt nagyobb. Gyakran tapasztaltuk, hogy a hengerpersely szoknyja a blints irnyban sszemegy. Ez a hiba a hengerpalst als rsznek a tlzott kifnyesedsrol ismerheto fel, de furatmr muszerrel ellenrizhet is. Ilyen esetben a deformlt felletet clszer finom polirpapirral, keresztirny kzi csiszolssal kiss utnmunklni. Ekkor ellenorizzk a dugatty futst is, mert az esetleges derkszgelsi hibt mg korriglni lehet. sszeszerels eltt ne feledkezznk meg az alkatrszek tisztra mossrl s a felfekv felletek megtiszttsrl. Egyttal elvgezhetjk az els olajcsert is. Az ajnlott vltolaj minosge: CL 60, vagy SAE 80 hajtm olaj vagy Agip Rotra. Tltsi mennyisg 4 dl, kizrlag a nv csavarig. ltalnos hiba, hogy forgs motorunk mindent sztrz, lerz. Ezrt ahol lehet, a csavarokat, anykat biztostsuk sasszeggel, drttal, szigeteloszalaggal.



A tesztels sorn kiderlt, hogy a motor a 11-12 ezret, terhels kzben is kiforogja



Ha mindezzel elkszltnk, kvetkezhet a motorunk jbli letrekeltse. Nagyon fontos, hogy csak jl elmelegtett motorral induljunk el, s ha sikerlt mindent jl belltani prblkozhatunk a teljes terhelssel is. Ilyenkor motorunk 8-12000/min kztt forogjon, mert csak ebben a fordulatszm-tartomnyban tudjuk eredmnyesen hasznlni. Ilyenkor viszont a motor zemnek megfelelen magasabb, akr 300 feletti hortk gyjtgyertyt ajnlatos becsavarni. Ennyi jtancs utn kvetkezzk a bizonyts, a motor prbja. A futprbkat, illetve a mrseket 18-20 C fok homrskleten, sk ton, szlcsendben, 1,8 bar elso, illetve 2,2 bar hts guminyomssal, tankra hajolva, ramvonalidom nlkl vgeztk. A tesztpilta slya 74 kg volt. A motor mszerei: VDO tpus sebessgrl s VDO elektronikus fordulatszmmr. A lertakbl kiderl, hogy motorunk nem trzsra, netn vrosi kzlekedsre val, s nem fog sok ezer kilomtert menni nagyjavts nlkl. De nem is ez volt a clunk hanem az, hogy sportclokra alkalmas, gyors motor elkszitsrol, annak prbirl szmoljunk be olvasinknak. Remljk, hogy sokan fognak hozz e gynyr munkhoz! grjk, hogy a motor elksztjnek s hasznljnak lenygz lmnyben lesz rsze.



 

Sebessg
km/h

Sebessgi
fokozat

Fordulatszm
1/min

Idõ
s

Gyorsuls ll helyzetbõl

0-60

I-II

10 500

7

Gyorsuls ll helyzetbõl

0-80

I-II-III

11 200

13

Gyorsuls

40-90

II-III-IV

10 300

14

Vgsebessg

103

IV

11 500

 



A fenti eredmnyeket a ksrleti motor a kvetkezõ tttelekkel teljestette:

Primer tttel

z =

20:65

I. sebessg

z =

10:44

II. sebessg

z =

16:39

III. sebessg

z =

19:36

IV. sebessg

z =

22:34

Lnckerktttel

z =

14:34



A munkkhoz sok sikert kvnunk!

 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG