simson 4 ever
modulnev
 
simson men
 
mz men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
.
 
.
 
crazy id
 
ennyien lett megnzve
Induls: 2007-01-12
 
irjon minden simsonos
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
.
 
.
simson
 
simson trtnelem


a madrszria

A '60-as vek els feltl kezdve indult hdt tjra a legends madrszria, melynek minden f modellje ms-ms fantzianevet kapott. Ez az idszak volt a Spatz (Verb), a Star (Seregly), a Sperber (Karvaly), a Habicht (Hja), s a kultikus trgyknt tisztelt Schwalbe (Fecske) fnykora. Ezekbl az els ngy az akkoriban klasszikusnak szmt moped-felptst kvette (azaz pl. a tank elklnlt az lstl), mg a Schwalbe egy jdonsgnak, formabontnak szmt robogklsvel hdtott

 


 

A madrszria els tagja, az SR 4-1 tpusszmmal elltott Spatz els darabjai 1964. jnius 1-n grdltek le a gyr futszalagjrl. Ez volt a madrszria "leggyengbb" s legkisebb darabja. A motor srtsi viszonya 8,5:1, ez pontosan 2 LE teljestmnyt klcsnztt a 65 kg nsly kis mopednek, s maximum 50 km/h-s sebessggel volt kpes repteni a ktsebessges, kzivlts, "madrkt". A Spatz-ot 13 mm szvtork NKJ 134-1-es porlasztval szereltk. Gyrtsszervezsi szempontbl a madrszrin bell a Spatz kivtelt kpezett, mivel a motorjt nem Suhlban, hanem az attl 60 km-re fekv Smmerda vrosban szereltk ssze. (A smmerda-i gyrban tbbek kztt rgpeket s egyb hasznlati cikkeket szereltek ssze.) Ez a tpus mind pedllal, mind bergkarral kaphat volt a boltokban. A bergs vltozatbl gyrtottak tbbet, pontosan 122.000 darabot, mg a pedlos csupn 30.000 darabot rt meg 1964 jnius elseje s 1970 kztt. rdekessg, hogy amikor a Spatz els darabjait legyrtottk, akkor a tankon mg csak egy egyszer Simson felirat rvlkodott, mivel ekkor mg nem volt meg az j tpus neve. Az SR 4-1 a Spatz nevet csak 1964. jnius 8-n kapta meg. Az 1967-es vtl mr a Spatz motorjait is Suhlban szereltk ssze, amely 0,3 LE-vel ersebb volt a Smmerda-ban gyrtott blokkokhoz kpest. A gyrtst 1970-ben fejeztk be, mivel a kereslet a motor irnt nagymrtkben cskkent, illetve a kt sebessgfokozat s a kzivlts tpusok mr "korszertlenn" vltak. A gyrts kezdetn kk, barna s piros sznekbl lehetett vlasztani. A kormny takarlemeze, a tank s az oldals kt bortlemez szrksfehr sznt kapott. A gyrts utols pr vben mr csak piros sznben volt megvsrolhat a kicsi Spatz. Ebbl a tpusbl hivatalosan haznkba egyetlenegy darab sem kerlt. Megcsodlni csak kpen vagy interneten tudjuk.







 

Az SR 4-2 Star


 


 

A sorozat kvetkez darabja az SR4-2 tpusjel Star. Az t prototpus kzl az els, sorozatban legyrtott darabja 1964. szeptember 1-n kszlt el. A Star 60 km/h-s vgsebessgre volt kpes, amit az jfejleszts M 53 KF kdjel hromsebessges, 3,4 LE teljestmny motorblokkal rtek el. A motor lendtkerekes tltberendezssel volt szerelve,

amely egy 6 V 4,5 Ah-s lomakkumultor tltsrl gondoskodott. A fnyszr fnykilp fellett 136 cm2-re nveltk s a motoron elsknt parkrlmpt alkalmaztak, amelyet a kormnyra szerelt lemezburkolatra erstettek. Ahhoz kpest, hogy egy merben j fejleszts kismotorkerkprrl van sz, az alkatrszek s a vz ptelemeit "testvreitl" klcsnzte. Ha jobban megfigyeljk, akkor a motor, a htskerk-hajts, a kerekek, fkek, a drzscsillapts rugslbak, elektromos berendezsek, a dupla ls s az els srvd a Schwalbe tpussal megegyezek. A vz, a tank, a hts srvd pedig a Spatzrl szrmazik. A Star kb. 90%-a szrmazik valamelyik "testvrtl", de ami a sajtja, az a lbvlt s a lmpahz. A fnyezse nem volt olyan "vltozatos" mint a Spatz-. A Start egy sznvltozatban (de kt fnyezsi znval) forgalmaztk. A tank, a kormny lemezburkolata s az oldallemezek szrksfehr sznt kaptak, majd ennek ellenslyozsaknt a tbbi rszt kezdetben lnkpirosra, majd ksbb bord sznre fnyeztk. 1966-ban az NKJ-s porlasztt felvltotta a gazdasgosabb s sokkal krnyezetbartabb BVF porlaszt, a Star a 16 N 1-1-et majd ksbb a 16 N 1-6 kddal elltott karburtort kapta. Az j porlasztval az eddigi 6500-as fordulat helyett ugyanazt a teljestmnyt mr 5750-es fordulaton elrte. Ez kisebb fajlagos zemanyag-fogyasztst s a vibrcik cskkenst eredmnyezte. A Star gyrtst 1975-ben fejeztk be. Az eltelt 11 v alatt 505.800 darabot gyrtottak le ebbl a tpusbl, melybl haznkba is exportltak jnhny darabot.


 








Az SR 4-3 Sperber


1962-ben a suhl-i mrnkk egy "cscsmotor" ltrehozsnak tervein kezdtek el dolgozni. Azt mr tudtk, hogy megerstett vzzal, ngysebessges vltval s legalbb 4 lers motorral fogjk az j mopedet piacra dobni. Ngyvi fejleszts utn t prototpus kzl kivlasztva 1966 mrciusban indtottk be az SR 4-3 tpusjel Sperber, a "nagy madr" sorozatgyrtst. A Sperber lelke az M 54 KF kdjel lghtses, 49,6 ccm-es motorblokk, amely a maga 4,6 LE teljestmnyt 6800-as percenknti fordulaton adta le az tlamells, olajfrds kuplungszerkezetnek. A Starhoz viszonytva nagyobb a szvszajtompt, illetve egy paprlgszrt is beiktattak. Tovbb 6 V 43 W-os lendtkerekes gyjtberendezst, kls gyjttekercset, dids egyenirnytt kapott, amely 6 V 4,5 Ah-s lomakkumultort tpllt. A felszereltsghez mg a 18 W fnyteljestmny indexlmpk, km-ra vilgts, a sebessgvlt resllst visszajelz lmpa, 25/25W-os mells fnyszr s egy 18/5W-os hts lmpa tartozott. A nagyobb motorteljestmny miatt megerstettk a vzat, gy az j, 9,3 l befogadkpessg tank al egy sajtolt aclcsvet helyeztek. A kormny pr centivel szlesebb lett, manyagbl kszlt fkkart s kuplungkart kapott, illetve a hts srvdt manyag "kacsafarokkal" hosszabbtottk meg. A Sperber a maga 4,6 LE-s teljestmny blokkjval a gyri adat szerint 75 km/h-s vgsebessgre volt kpes, de a valsgban ettl valamennyivel jobban ment, elrte akr a 80 km-es rnknti sebessget.



Kt klnbz sznkombinciban volt kaphat az SR 4-3-as: az egyik varici a fehresszrke-vrs s a fehresszrke-vilgoskk. Mindkt esetben a tank, a kormnytakar lemez s az oldallemezek kaptk a fehresszrke fnyezst, a srvdk s a lmpafej pedig a vrs illetve vilgoskk sznt. A kecsegtet szmadatok s a magas felszereltsg ellenre a Sperber helyzete sajnos nem volt tl rzss, az eladsi szmok sem tkrztk a hozz fztt remnyeket, melynek tbb oka volt. A Sperber a teljestmnye miatt mr a knnymotorkerkprok csoportjba tartozott, jelentsen kpes volt tlteljesteni a 60 km/h-s, mopedek rszre elrt maximlis megengedett sebessget. Ebbl kifolylag a Karvaly mr csak nagymotorra val jogostvnnyal volt vezethet, rendszmmal kellett felszerelni, amely utn gazdjnak magasabb biztostst s egyb adkat kellett fizetni. A msik htrnya pedig az ra volt, mivel j tpus lvn drgbb volt, mint az abban az idben gyrtott 125 ccm-es MZ motorkerkprok.



1972-ben fejeztk be a gyrtst, az eltelt hat v alatt kerek 80.000 darabot lltottak el belle. Azt mg rdemes tudni rla, hogy a 16 N 1-3-as karburtorral szerelt Sperbernl a magas fordulatszm eredmnyekppen erteljes vibrcik lptek fel. Egy vvel a gyrts megkezdse utn, 1967-ben sz volt egy tdik sebessg beszerelsrl. Ebbl semmi sem lett, mivel a blokkban mr nem maradt hely egy tdik sebessgfokozat szmra, gy a 2. s 3. fokozatok tttelezsben trtnt mdosts. A Sperbert haznkban nem forgalmaztk, hivatalosan egy darab sem kerlt belle az orszgba.




Az SR 4-4 Habicht


Mg a '70-es vekben Nyugaton a Hercules s a Kreidler kztt folyt a harc a lerkrt s a fordulatszmokrt, addig az egykori NDK-ban ppen ellenkez volt a helyzet, visszafel kellet egy lpst tenni, hogy az eladsi mutatk fellendljenek. Az SR 4-3-as Sperber nem hozta a vrt eladsi szmokat, mert tl "sokat" tudott, ezrt valami jat s eladhatt kellett kitallni a suhl-i mrnkknek.
1971-ben a Lipcsei szi Vsron megjelent egy j Simson-tpus, amely a madrszria utols tagja lett. A tankon a Star felirat dszelgett, mg oldallemezn a Star de Luxe. Ezt a tpust az egykori NDK-ban SR 4-4 tpusszmmal Habicht nven kezdtk el forgalmazni 1972. janur 1-tl. Az exportmodelleket tovbbra is Star de Luxe nven forgalmaztk. Szinte minden kls jegyet tvett a Sperbertl a motor kivtelvel, amit a Startl kapott annyi vltoztatssal, hogy ngyfokozat vltt ptettek be, illetve 13-as meghajt fogaskereket a 14-es helyett. A motor kdszma M 54/11 KFL lett. A Startl mg gy is gyorsabb s ersebb volt az els kt sebessgfokozatban. Cskkentettk a szvszajtompt mrett s 16 N 1-6-os BVF karburtorral lttk el.
Kizrlag egy sznkombinciban kerlt forgalomba: olvzld-fehresszrke.
ra valamennyivel alacsonyabb lett, mint a Sperber, amelyet az eladsi statisztikk is nagyban tkrztek. Mindssze ngy vig gyrtottk, 1971 s 1975 kztt 77.200 darabot adtak el belle, de ebbl a darabszmbl haznkba hivatalosan nem jutott.




A KR 50

A Schwalbe snek s alapjnak tekinthetjk a KR 50 tpust.


      A KR 50 (Klein-Roller, magyarul kisrobog) tpusnak 1958-as megjelenstl kezdve nem voltak olyan rtkestsi nehzsgei, mint testvrnek, az SR 2 E tpusnak. Tbb vet kellett vrni a megrendelt vadonatj KR 50 robogra. Kelendsgt j, formabont "burkolt" vonalainak ksznhette. A formja olyannyira j s fiatalos volt, hogy ms nyugati gyrtk, tbbek kztt az olasz Vespa is ebbl mertett ihletet.
      Az els terveket 1956 augusztusban vetettk paprra, majd 1957-ben mutattk be az j tpust a nagykznsgnek. Sorozatgyrtsa 1958 augusztusban indult. Ltezett egy olcsbb s egy drgbb verzi. A drgbb alumnium felnikkel s ktszn fnyezssel kerlt az zletekbe.
      A knnyen leszerelhet burkolat alatt elnk trul a duplacs aclvzba gyazott motor. KR oR h 50 tpusjel motorjt az SR 2-tl rklte, amelyet a mrnkk alaposan tdolgoztak. Nveltk a srtsi viszonyt (7,0:1-rl 7,5:1-re), megvltoztattk a vezrlst, megnveltk az NKJ 132-0 porlaszt toroktmrjt, illetve bergkart kapott. A mdostott motor immr 2,1 LE-t teljestett 5500-as fordulaton, amely a 68 kg tmeg mopedet tartsan kpes volt 50 km/h-s sebessggel repteni.
      Ehhez a megemelt teljestmnyhez a vzon aprbb vltoztatsokat kellett eszkzlni. Vltoztats nlkl kapta meg az SR 2 tpus els villjt egy megerstett els tengellyel. A kerk mrete 20 collos lett. A hts csavarrugs teleszkp rugtjt 55 mm-re nveltk meg. A knnyfm kerkagyat s a kormnyt a csengvel egytt vltozatlanul tvette az SR 2-tl.
      1959-ben prhuzamosan az SR 2 tpussal 3 voltos monocells akkumultort kapott, mely az j egyenram krtt mkdtette. 1962 elejn egy vadonatj fejleszts hts rugstagot kapott. Ez volt a drzscsillapts teleszkp, amely mr 85 mm-es rugttal rendelkezett. jtottak tovbb az els teleszkpon, mely 12 mm-rel hosszabb rugttal kszlt, biztostva ezltal a magasabb utazsi komfortot. Az 1963-as v jabb vltozsokat hozott: A kormnybort lemezt Suhl vrosnak cmere dsztette. A tank rmrett fl literrel megnveltk, illetve a motort tovbbfejlesztettk, melynek eredmnyekppen 0,2 LE-vel teljestett tbbet.
      Ebbl a tpusbl 1958 s 1964 kztt mintegy 164.500 darabot gyrtottak le, ezen tpusokat nem exportltk Magyarorszgra.








A KR 51 Schwalbe.



       A Simson kismotorkerkprgyrts taln egyik legismertebb s legelterjedtebb darabja a 9 altpussal rendelkez KR 51-es, amelyet mg a madrszria tagjai kz sorolhatunk. Ez volt a Simson trtnelmben az a tpus, amely a legnagyobb darabszmot rte el 1964 februr s 1986 decembere kztt, szm szerint 1.058.300 darabot. A Schwalbe eldjt, a KR 50-et vltotta le.
      Az j motorblokkot 1961 s 1964 kztt fejlesztettk ki, amely az M 53 kdnevet kapta, s amit mi csak "turbs" blokk nven ismernk. A robogk sorozatgyrtsa 1964. februr elsejn indult be, kezdetben hromsebessges blokkal s kzivltval voltak szerelve. A blokk pontos tpusa M 53 KHL (az utols hrom bet jelentse: - Kickstarter, Handschaltung, Luftkhlung - bergkaros, kzivlts s turbs). Jellemzi a 3,4 LE-s, knyszermeghajts ventilltor ltal httt motorblokk, lendtkerekes gyjtberendezs, 6 V 33 W-os gyjttekercs, 6 V 4,5 Ah-s lomakkumultor, 15/15 W-os fnyszrizz, 18 W-os index- s fklmpaizz, parkrfny s jelzkrt.
      A Schwalbe a vgleges nevt 1963. oktber 24-n kapta meg tbb lehetsges vltozat kzl. Lehetsgknt merltek fel a Simsonette, Muli, Cherry, Suhlette, Biene (mh), Susi s a Schwalbe nevek. A gyrts beindulsakor hrom szn kzl lehetett vlasztani: kk, vilgoszld s szrks-bzs. A Schwalbe-ra a megrendelstl szmtva t vet kellett vrni az egyszer haland llampolgrnak.
      1964 ks nyarn jelent meg a lbvlts vltozat, amelyet a kzivltssal azonos rban forgalmaztak.
      A 1968-as vben tbb kisebb mdostst hajtottak vgre a Schwalbn. A szvrendszert 35 mm-rel meghosszabbtottk, a kormny alatti burkolatrsz al kerlt a lgszr, tdolgoztk a henger tml csatornit, melynek sorn 0,2 LE-vel lett ersebb a Schwalbe, s cscsteljestmnyt mr 5750-es percenknti fordulaton leadta. Cskkent a kros vibrci s az zemanyag-fogyaszts is. Az tdolgozs utn a Schwalbe tpusjele KR 51/1 lett.



A KR 51/1 S.

1968 oktberben dobtk piacra a KR 51/1 S tpust. Az 'S' bet jelentse: Sonderausfhrung (klnleges). Ennek a motortpusnak az rdekessge, hogy automata kuplunggal szereltk, elmaradt a kuplungkar. A sebessgvlt mozgatsval elszr a kuplungot hoztk mkdsbe, majd nmi fordulatszm-kiegyenlts utn a sebessgvlts fzisa kvetkezett.



      Ezt a modellt arrl lehetett megismerni, hogy nem volt kuplungkarja, a motortakar lemez bal oldalt kr alakban ki volt vgva (mivel a blokk szlesebb lett), 5 cm-rel hosszabb lst kapott, lengscsillapti hidraulikusak, 25/25 W-os fnyszrizzval lttk el, s a gyjttekercset a blokkon kvl helyeztk el. A vzat a Sperbertl kapta. Az 'S' sorozat darabjait kizrlag olvzld sznre fnyeztk.



KR 51/1 K

      Az 'S' sorozat nem vltotta be a hozz fztt remnyeket, az eltelt nhny v alatt csupn 44.600 darabot adtak el, ezrt 1974 janurjban piacra dobtk az KR 51/1 K tpust. A 'K' jelentse komfort(-osabb). Jellemzi a hidraulikus lengscsillaptk, 1,5 cm-rel hosszabb ls, amely gy 625 mm-esre ntt. Jellemz szne a fehr.



KR 51/2

      1979 volt a nagy vlts ve, a Schwalbe tpusok egy merben j blokkot kaptak,


az M 531 (hromsebessges) s az M 541 (ngysebessges) tpusszm blokkokat. Az j knyszerlghtses blokk 3,7 LE-t teljestett 5500-as fordulaton. A vzon nmi mdostst hajtottak vgre az j tpus blokk miatt, illetve a kipufogdob a jobb oldalra kerlt t. A hts fk esetben bowdenes megolds helyet fkplct alkalmaztak, a lbtart deszkt s a tkr szrt meghosszabbtottk illetve a kormnytakar lemez egysgesen mattfekete lett. j htslmpt terveztek, melyben egy 21 W-os fklmpa s egy 5 W-os htslmpa izz kapott helyet. A fnyszrt 25/25 W-os izzval szereltk.
      Tbb sznben volt megvsrolhat az j motorral szerelt Schwalbe: sttkk, meggypiros (erikarot), okkersrga (saharagelb), kvbarna s mregzld (billardgrn).
      Hrom vltozatot forgalmaztak: KR 51/2 N: alaptpus, drzscsillapts teleszkppal szerelt, hrom sebessgfokozattal. KR 51/2 E: ngysebessges vltval, hidraulikus lengscsillaptval szerelt. KR 51/2 L (luxuskivitel), ngysebessges, hidraulikus teleszkp, tirisztoros gyjts, 35/35 W-os fnyszrizz.
      A 22 v alatt legyrtott 1.058.300 darabszma iszonyatos. Ebbl a legtbb 1968-1980 kztt a fapados felszereltsg KR 51/1 F tpus volt, szm szerint 350.000 darab. A legkevesebb az 1968-1971 kztt gyrtott KR51/1 tpusbl kszlt, mindssze 25.000 pldny.
      Haznkban is ismert a Schwalbe, nlunk 1966-tl kezdtk el forgalmazni. A haznkba exportlt Schwalbe-krl pontos szmadat nem ll rendelkezsre.

 

 

 

 

Az SR 1-tl az SR 80-ig (1955-1991)


 

A haznkban oly nagyrabecslt Simson kismotorok szmtalan tpusvltozatban kerltek gyrtsra, melyek a fejlesztsek s klnbz rendeletek kvetkeztben szinte venknt vltoztak. A szmtalan modellvltozat pldja mutatja, mekkora erfesztseket tett a suhl-i gyr annak rdekben, hogy minl biztonsgosabb, knyelmesebb s korszerbb mopedeket lltson el. Csak kevesen tudjk, hogy a gyr 1991. december 31-i bezrsig mintegy tvent klnbz modellvltozatot gyrtott. Ezeknek sajnos haznkban csak egy rsze vlt ismertt. Az els Simson kismotor tpus, melyet az egykori NDK-bl haznkba exportltak, az SR 2 E volt, amely szinte csak nevben hasonltott a napjainkban az utakon fut Simson kismotorkerkprokhoz. A KR 51/1 Schwalbe volt az els Simson kismotor, amely haznkba a hatvanas vek derektl risi darabszmban bekerlt, s mg most is rengeteg fut bellk. Azt el lehet mondani, hogy akkortjt aki ehhez a kismotorhoz hozzjutott, szerencss embernek rezhette magt, mert ezt a tpust is kezdetben kizrlag eljegyzsre lehetett megvsrolni. A Schwalbe 1964-es megjelensvel egy idben dobtk tbbek kztt magyar piacra is a sulhiak a Star 4-2 tpust, amely szintn rendkvli darabszmban kerlt be az orszgba s nagy rszk mg a mai napig is rja a kilomtereket haznk tjain. A Star annyira keresett volt itthon, hogy ha az egyik zletbe tz darab Simson kismotor rkezett a gyrttl, akkor abbl csak kt-hrom darab volt Star, mg a tbbi Schwalbe volt. A Schwalbekat termszetesen ki is lltottk a boltban eladsra, viszont a Starok a raktrban maradtak, azokat ismersknek vagy pedig magnszemlyeknek kisebb borraval fejben adtk el az akkori boltosok.


 

Tipikusan ez volt az a megbzhat moped, amely az egyszer s kispnz munkba jr emberek szmra kszlt. Sok esetben a nmet csaldoknak - mivel gpkocsihoz jutni abban az idben nagyon nehz volt - ez volt az egyetlen motorizlt jrmvk. Magyarorszgon magnszemlyeknek sokig nem lehetett sajt tulajdon gpjrmvk. Ennek feloldsa utn is jideig csak magasabb pozcit betlt emberek engedhettek meg maguknak motorkerkprt, s az esetben is vekig vrni kellett, mire kzhez kaptk jrmvket.


 

A madrsorozat levltja, a Simson S 50 volt az, amelybl tbb tzezer darab kerlt be haznkba. A boltokba nagyrszt a csekly felszereltsg s olcsbb S 50 N modellek kerltek, de a knlatban megtallhat volt a gazdagabban felszerelt S 50 B tpus is, mely a felszereltsge miatt valamivel drgbb volt N-es trsnl.



 

Pr vvel ksbb pedig az a legends modell jelent meg az NDK-s illetve KGST piacon, amelybl taln a legtbb tallhat mg manapsg is az orszgban. Ez a Simson S 51-es szria, pontosabban annak klnbz varinsai. A sorozatgyrtsra 1980 nyarn rett meg, levltva ezzel eldjt, az S 50-est. Hivatalosan az S 51 sorozat szinte valamennyi vltozatbl kerlt be Magyarorszgra, kivtelt kpez ez all az S 51 C (nem keverend az S 51 /1 C 1 tpussal, amelynek rgi neve S 51 B 2-4, az Electronic) s a 70 ccm-es (M 741 s M 742) motorblokkal szerelt vltozatok. A gyrtval kttt szerzds alapjn kln kszltek olyan tpusok is, amelyeket kizrlag a magyar piacra gyrtottak. Ezeknek a fojtott vltozatoknak (a henger beml csonkjn lthat volt egy naracssrga jells) az adattbljn szerepelt a tpusmegjells mellett a "H" bet.


 

Elmondhatjuk, hogy br 15 ve zrta be a gyr (kisebb nagyobb megszaktsokkal 2003-ig mkdtt) a kapuit, mgis az tven kbcentimteres kategrin bell a Simson az, melybl mig a legtbb van az orszgban. Olcs az alkatrsz hozz (az utngyrtott alkatrszek minsgben sajnos sok kvnnivalt hagynak maguk utn), egyszer felptsek, knnyen szerelhetk, szerkezetileg modulris felptsek (egyes tpusok alkatrszei felcserlhetk egymssal), s kispnz emberek is meg tudjk vsrolni. Az S 51 legfbb rdeme mgis az, hogy motorblokkja 1979-es debtlsakor szinte minden tekintetben vilgsznvonal volt, rendkvli megbzhatsggal, a mai napig szinte utolrhetetlen fogyasztssal, napjaink szigor emisszis normit is jtszva teljestve, mikzben tartssgban kategrin bell (de nha azon tl is!) a mai napig verhetetlen - tudunk olyan Simson kismotorrl, amely 80 000 km-t futott fdarab-csere, illetve a blokk megbontsa nlkl!

Itt szeretnnk bemutatni a Simsont - sajnos mr csak a mltban - vgigksr kismotorkerkprokat, amelyek oly sok ven t gazdagtottk a suhl-i gyr trtnelmt.


 


 



A pedlosok


Az SR1


 

Az 1955. prilis 29. s 1991. december 31. kztti idintervallumot tekintve mintegy 5 milli darab Simson kismotorkerkprt gyrtottak le a szorgos munkskezek a suhl-i zemben a mrnkk tervei alapjn. Eme korszak els darabja az SR 1 tpus volt. Az SR 1 (Simson Rheinmetall) els darabjt 1955. prilis 29-n mutattk be a nagykznsg szmra, mely az egykori NDK-ban nagyon sikeres lett. Vkony, 26 collos kerekeivel s keskeny srvdivel inkbb egy motorral meghajtott kerkprra hasonltott.


 

Az SR 1 az tvenes vek kzepn a mopedptsben egy elfogadott, standard kinzet jrmnek szmtott. Abban az idben j volt viszont, hogy a km-rt az els lmpahzban helyeztk el. A vevk a gyrts kezdetn az els SR 1 tpusokrl hinyoltk a vastagabb srvdket s a nagyobb csomagtartt, amelyre a gyr azonnal reaglt. Jellemzi: pedlindts, lghtses motorblokk, mely msfl lerejt 47,6 ccm-nyi lkettrfogatbl mertette 5000-es percenknti fordulaton, a benzinbe pedig 1:25-s keverk szksgeltetett. Ktsebessges kzivltval szereltk, a porlasztsrt az NKJ 121-1-es (55-s ffvka) karburtor volt a felels. A benzintartly 4,5 literes volt. Az els kerk lasstsrt egy bowdenhuzal mkdtets dobfk volt a felels, a hts kereket pedig kontrafkkel lasstottk. A 45 km/h vgsebessgre kpes 51 kg tmeg SR 1-et mindssze 2 vig gyrtottk 1955 s 1957 kztt, mely idszakban 152.000 darabot szereltek ssze.
Az j moped vezetse akkoriban nem volt engedlyhez ktve, illetve birtoklsa admentes volt. A belfldre sznt darabokat barnra fnyeztk, az exportmodellek pedig annyiban klnbztek, hogy a felniket s a kerkagyat krmoztk illetve zld, kk s bzs sznekbl lehetett vlasztani.


 

Az SR2


 

Az SR 1 tpus tovbbfejlesztett vltozata volt az SR 2, amely az 1957-es vben mutatkozott be. Ez volt az az idszak, amikor a felsbb prtvezets dntse szerint 60 v utn le kellett lltani Suhlban a babakocsi s a kerkprgyrtst. Ettl az vtl kezdve a gyr teljes erejvel a mopedfejlesztsre llt r. Ugyanekkor elrtk, hogy az j tpusbl 1957-ben az egyre nvekv ignyek miatt 100.000 darabot kell legyrtani. Az SR 2-es modell mai szemmel nzve mr jobban hasonltott egy kismotorhoz, mint eldje. Alacsonyabb srvdkkel (a kerekekhez kzelebb szereltk) s kisebb lsmagassggal bszklkedhetett. Tovbb a kerekek 23 coll tmrjek lettek, illetve stabilabb csomagtartt kapott. j dolognak szmtott a cseng mellett az elektromos duda, amely abban az idben mg szokatlan (j dolog) volt. A csengt azrt kellett meghagyni, mert kerkpr "zemben" a duda nem mkdtt. Az j tpust tovbbra is az SR 1 fkjeivel szereltk. A ktsebessges motorblokkon eldjhez kpest aprbb vltozsokat eszkzltek, amely az RH 50 II elnevezst kapta. Az j hatliteres tankkal jelentsen megntt a jrm hattvolsga is. Kt sznben kerlt forgalomba, szrks bzs, illetve barns sznben. Ezt a tpust is csupn kt vig gyrtottk, 1957 s 1959 kztt mintegy 390.000 darabot.


 


 

Az SR 2 E


 

1959. decemberben indtottk be az SR 2 E (Exportmodell) sorozatgyrtst. A szemllnek azonnal feltnt az els srvdt tlel lengkar, amely az els teleszkp csavarrugira tmaszkodott. Htulra is csavarrugk kerltek, melyek nveltk az utazsi komfortot. 3 V-os monocells ramforrst kapott, amelyet 1960 nyartl a tank al szereltek. 1960. decembertl a km-rt kerek formba ntttk.
1962. szeptember 13-n gyrtottk le az egymilliomodik Simson mopedet, aminek tiszteletre nveltk meg az els teleszkp rugtjt 60 mm-rl 72 mm-re. A motort nmileg mdostottk, gy 0,3 LE-vel ersebb lett, (teht 1,8 lers), ennek ellenre a 45 km/h-s vgsebessg nem vltozott. Megkapta a KR 50 tpus (ez volt a KR 51, a Schwalbe eldje) hengerfejt, valamint megvltoztattk a vezrlsi idt. Az aclsztendert aluntvny sztender vltotta fel, melyet aclrug hzott vissza eredeti helyre. Tovbb megnveltk a hts lmpa mrett.
Az SR 2 E tpust kizrlag bordvrs sznre fnyeztk, 45 orszgba exportltk, tbbek kztt Egyiptomba is, illetve az akkori keleti blokk orszgaiba. A legtbb SR 2 E tpust Lengyelorszgba szlltottk.
Ebbl az 1959-tl 1964-ig gyrtott tpusbl mindegy 515.000 darabot gyrtottak le, melybl haznkba is viszonylag nagy darabszm rkezett.


 

 

 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor – kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény – minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség